Algoritmer og analyser skal gøre danske byer fri for trafikpropper og forurening

I storbyer skyldes op mod 30 % af trafikken bilister, der søger efter parkeringspladser. Men det skal være slut nu. Danmarks største udbyder af parkeringsbetaling via mobil er på vej med teknologi, der kan henvise bilister til ledige parkeringspladser, så tidspres, trafikpropper og forurening reduceres markant.

Forestil dig at køre rundt i en by, hvor trafikken glider let, og du via en app kan finde ledige parkeringspladser. Der er ingen kødannelse, og det medfører, at alle bilister sparer tid, og der er markant mindre forurening end i dag.

Det kan være realiteten inden længe. EasyPark, danskernes foretrukne app til parkeringsbetaling, er nemlig på vej med teknologi, der kan guide bilister hen til ledige parkeringspladser ved hjælp af data og analyser.

Det seneste år har virksomheden bag parkeringsappen samarbejdet med forskerparken Scion DTU, der er en del af Danmarks Tekniske Universitet, om netop denne teknologi. Scion DTU tilbyder virksomheder i hovedstadsområdet direkte adgang til højteknologiske specialister og forskere i projektet Smart Innovation.

Projektet har fokuseret på at udvikle analyser og datakilder, der kan udregne, hvor der er størst sandsynlighed for en ledig parkeringsplads, så bilister kan tage den mest effektive rute.

”Viden om, hvor og hvornår det er muligt at parkere, er meget værdifuld, for det vil gøre det muligt at dirigere bilister den mest optimale vej gennem byen. Den optimale vej er den rute, hvor der er størst sandsynlighed for en ledig parkeringsplads på et givent tidspunkt i et givent område,” fortæller Steen Donner, administrerende direktør i Scion DTU.

Mindre trængsel, mere tid

I storbyer er op mod 30 % af trafikken tilskrevet bilister, der søger efter ledige parkeringspladser. Når det bliver muligt at guide bilister til ledige parkeringspladser, vil bilister vinde tid, og det vil reducere trængsel og forurening for alle, som bor og opholder sig i byen.

”EasyPark er en parkeringsapp, men når denne teknologi bliver tilgængelig, løser vi et problem for alle, der opholder sig i byen – uanset om de har bil eller ej. Teknologi, der kan guide bilister til ledige parkeringspladser, vil både skabe et bedre trafikflow uden trafikpropper, og det vil medføre markant mindre forurening,” siger Morten Hother Sørensen, Chief Distribution Officer i EasyPark Group.

Forskning til gavn for danskerne

EasyPark har i Smart Innovation-samarbejdet med DTU fået 400 forskningstimer foræret, og hos Scion DTU glæder man sig over, at forskningen vil komme byer, bilister og borgere til gavn.

”Forskerne vil gerne have, at deres arbejde ikke bare ligger i en skuffe, men at det rent faktisk bliver anvendt i praksis. Og samtidig vil de gerne have praktisk erfaring med hjem til deres studerende. Med udviklingen af wayfinding-teknologien er vi med til at gøre byer til bedre steder at bo – ikke mindst på grund af den reducerede forurening,” fortæller Steen Donner.

På den måde hjælper forskerne fra DTU med at gøre en ende på en helt lavpraktisk hverdagsudfordring, der koster danskerne både tid og penge. Når den nye teknologi er færdigudviklet, vil det betyde, at danskerne får mere tid til at være produktive i arbejdstiden, og de vil få mere tid til venner, familie og fritidsinteresser.

Fakta om Smart Innovation:

  • Smart Innovation etablerer tæt samarbejde mellem virksomheder med en god forretningsmæssig idé eller stort potentiale og nogle af de bedste forskere på DTU.
  • Virksomheder i Smart Innovation-forløbet får mere end 500 forskningstimer foræret.
  • De 400 timer, som EasyPark har fået, er til udveksling af ekspertviden med DTU, mens Scion DTU’s innovationskonsulenter og forretningsrådgivere stiller yderligere 45 timers forretningsrådgivning og 100 faciliteringstimer til rådighed.
  • Smart Innovation er blandt andet finansieret af EU’s regional- og socialfonde.
  • Virksomheder, der ønsker at blive en del af Smart Innovation, kan læse mere på sciondtu.dk/si.