Dansk startup genbruger gamle vindmøller til at mindske trafiklarm

Danmark rider på den grønne bølge. Vi fokuserer på bæredygtig energi, genbrug og livskvalitet i hverdagen. Et dansk startup, der har hjemme i Forskerparken hos Scion DTU, bygger alle tre ting ind i sit værn mod trafiklarm. Trendsonline har taget en snak med stifteren om netværk, om den “grønne velvilje” og ikke mindst om stædighed.

Det danske startup Miljøskærm har de seneste år udviklet en metode til at genanvende de store mængder af glasfiber, der ligger kasseret rundt om i landet. Glasfibermaterialet stammer fra pensionerede vindmøller og får på denne måde endnu en chance for at værne om miljøet. Dog er det denne gang ikke naturen som sådan, men derimod bymiljøet.

Miljøskærm har nemlig udviklet en metode til at omdanne glasfibermaterialet til et yderst lyddæmpende materiale, fortæller de. Et materiale, som er velegnet til støjskærme ved eksempelvis motorveje, landeveje og deslige.

Containerværksted

Miljøskærm har været tilknyttet Det Grønne Iværksætterhus siden 2004. Det Grønne Iværksætterhus, som er etableret af Scion DTU og dengang lå placeret i Roskilde, opstillede et containerværksted på gårdpladsen, hvor startupet fremstillede de første fuld-skala prototyper. Der blev gjort god brug af faciliteterne, og allerede efter seks måneder var startupet Miljøskærm klar med prototypen, som fik lov at stå sin prøve ved Lyngby Omfartsvej i omkring et år.

Miljøskærm har løbende modtaget forretningssparring fra Det Grønne Iværksætterhus, og i efteråret 2015 kom startuppet også med i Scion DTU’s mentorforløb.

Forsøg i Vallensbæk

Gennem Det Grønne Iværksætterhus og virksomhedens brede netværk kom startupet i kontakt med Silent City-projektet i Vallensbæk, og resultatet blev en aftale om en to meter høj og 82 meter lang støjskærm på forsøgsbasis. Skærmen bliver etableret foran en række boliger ved Søndre Ringvej i Vallensbæk.

Håbet er, at skærmen vil nedbringe lydniveauet fra den befærdede vej med fem til seks decibel eller mere for de ni rækkehuse, der indfattes af støjskærmen. Den forventede reducering af trafikstøjen eftervises til august, hvor virksomheden vil gennemføre tre ugers målinger, der tager højde for vejrforhold og andre faktorer. Grunden til, at målingerne først igangsættes til august, er for at måle trafikstøjen på fuld volumen efter sommerferien.

Vær stædig

Jakob W. Nielsen er stadig tilbageholdende med at kalde sit startup for en succes til trods for de fine resultater. Der har indtil videre ikke været noget økonomisk afkast, fortæller han, men det håber han naturligvis vil komme på sigt. Men han fortæller også, at tålmodighed er en dyd.

“Man skal virkelig ville det, for det sker ikke fra dag til dag. Ikke i mit felt i hvert fald,” siger han.

Jakob W. Nielsen har ikke været iværksætter hele sit liv, han har en lang erfaring fra erhvervslivet, men det har været med til at give ham en solid ballast.

“Man opnår jo en generel erhvervserfaring, man ved hvordan industrien virker, man har været inde over udviklingsforløb før. Erfaring er absolut ikke uvæsentligt, når man starter op for sig selv,” lyder det fra miljø-iværksætteren.

Men tidspunktet har også været en hjælp. Genanvendelse af materialer er meget oppe i tiden, fortæller han, så han har også oplevet en meget positiv respons. Han har faktisk været overrasket over, hvor meget hjælp og støtte han har fået.

“Generelt er der en stor velvilje til at hjælpe iværksættere. Folk er meget imødekommende,” siger han.

Men det har ikke kun været en dans på roser.

“Jeg har skulllet sælge mig selv rigtig meget. Det er jo en ny branche for mig, så jeg havde ikke rigtig noget netværk at trække på, så tricket har været at være stædig og vedholdende. Man skal i det hele taget fortælle om sit projekt til rigtig mange mennesker, før nogen bider på,” siger Jakob W. Nielsen og tilføjer:

“Så længe du tror på din idé, må du ikke give op. Og forvent ingen kære mor. Der kommer og siger, at det er synd for dig, for hun er der ikke.”

Scion DTU gav netværk

Jakob W. Nielsen blev tilknyttet Det Grønne Iværksætterhus i efteråret 2014, fordi han havde behov for en værkstedsplads, men han fik hurtigt øjnene op for de andre fordele ved at være tilknyttet DTU.

“Det netværk, man får adgang til, er virkelig noget værd. Man får kontakt til så megen viden og ekspertise. Og så medfører et godt netværk en stor rækkevidde. Folk er rigtig gode til at hjælpe en på vej med gode råd og erfaringer,” forklarer han.
Vær realistisk omkring din idé

Jakob W. Nielsens bedste råd til kommende iværksættere er at være realistiske. Selverkendelse er vigtigt i sådan et forløb. Og så skal man have en realistisk forestillling om sit projekts potentiale, for hvis ideen ikke holder, så nytter det ikke noget, pointerer han.

“Man bliver så fokuseret på rigtigheden af sin idé, men hvis andre ikke kan se det, så er den måske ikke så rigtig alligevel,” forklarer han og tilføjer:
“Sørg for at evaluere undervejs, det er ikke svært at bruge penge, men det kan være svært at bruge dem rigtigt.”

Fakta

En analyse gennemført af COWI viser, at fremstillingen af produktet reducerer miljøbelastningen med 75% af CO2 udledningen og 40% af energiforbruget i forhold til de støjskærme, der ofte opstilles langs vores veje.

Følg også Scion DTU på LinkedIn.