Ny inkubationschef: “Iværksættere skal være problemløsere for deres kunder”

Hun ved hvordan de store virksomheder fungerer og kender de små virksomheders udfordringer. Scion DTU’s nye inkubationschef vil sætte forskerparken på landkortet og styrke inkubationsmiljøet ved at tiltrække spændende virksomheder og udvikle de eksisterende tiltag.

En idé er skrøbelig. Og for at den kan vokse sig stærk, skal den have gode rammer. Rammer med tilgang til specialviden, rådgivning om udvikling og værksteder, hvor idéerne kan tage form. Og rammer hvor det er tilladt at tænke stort, være kreativ og fejle.

Sådanne rammer arbejder man hele tiden med at gøre bedre og mere givende for de over 200 virksomheder i forskerparken Scion DTU nord for København. Ansvaret for de sunde udviklingsforhold er samlet under titlen som inkubationschef.

“I et godt inkubatormiljø skal der være en grundlæggende ambition om at forandre verden, og kernen er iværksætteren,” siger Lone Gammelgaard Schwarz, der er Scion DTU’s nye inkubationschef.

Ambitionerne for inkubatormiljøet på Scion DTU og fremtidens industrivirksomheder er store, og der vil blandt mange tiltag være forretnings- og produktudviklingsforløb for start-ups og mindre virksomheder; udviklingsforløb for mellemstore virksomheder til at videreudvikle idéer, som virksomhederne har liggende i skuffen; og der er rådgivning at hente fra kompetente folk fra erhvervslivet hos Scion DTU’s mentorteams.

Et ben i hver lejr

Med en fortid i blandt andet den store, internationale virksomhed Coloplast, der beskæftiger sig med hospitalsudstyr, og en tid i en af Danmarks største accelerationsprogrammer for iværksættere Accelerace har Lone Gammelgaard Schwarz efter eget udsagn “et ben i hver lejr”:

“Jeg kan bidrage til at sætte Scion DTU på landkortet og formidle kontakt til de store virksomheder. Jeg har en ambition om, at vi skal lave den bedste inkubator overhovedet. Vi skal bygge videre på de gode tiltag, der allerede er, og vi skal fortsat tiltrække de bedste og mest interessante virksomheder til parken,” siger Lone Gammelgaard Schwarz.

Hun er særligt begejstret for, at Scion DTU har tilgang til forskerviden fra nabouniversitetet, Danmarks Tekniske Universitet. Og så ser hun Scion DTU som det bedste sted for hardwarevirksomheder.

“Der findes mange tilbud til startupvirksomheder, men ikke mange specifikt til hardwarevirksomheder. En hardwarevirksomheds livscyklus adskiller sig fra eksempelvis en softwarevirksomheds livscyklus ved at have en længere innovationshorisont. Det bliver der ikke altid taget højde for i de mere brede iværksætter programmer, men det gør der her,” mener Lone Gammelgaard Schwarz.

Mere generalist end specialist

Interessen for startupmiljøet kom, da Lone Gammelgaard Schwarz blev ansvarlig for at kommercialisere en prototype hos Coloplast. Her opdagede hun sin stærke kompetence for at “løbe med tingene” og få et projekt til at lykkes. Produktet omsætter nu for et trecifret millionbeløb. Rejsen med forretningsudviklingen af prototypen har givet en værdifuld erfaring, som hun kan trække på, når hun møder iværksættere.

“Derfra var det ikke et særligt stort skridt at gå ud og hjælpe i iværksættermiljøet. Jeg er mere generalist end specialist. Det er ikke mig, der får produktidéerne, men jeg er godt til at se, hvor en virksomhed skal hen og skubbe folk i den rigtige retning,” siger hun.

Hun ved godt, hvor hårdt det er at få en idé til at leve:

“Man skal ikke underkende, at når man arbejder med innovation også i en stor virksomhed, så er man til eksamen hver dag. Man udvikler ikke bare frit, forretningsudvikling af ideerne er et sats for virksomheden, og man er hele tiden oppe imod det eksisterende prioriteter og aktiviteter,” siger hun.

Lyt til dine kunder

Efter Coloplast var hun i Accelerace, hvor hun mødte mange forskellige virksomheder og deres problemer. Særligt én tilbagevendende udfordring opdagede hun blandt iværksætterne:

“Iværksættere skal først og fremmest være problemløsere for deres kunder for at blive gode sælgere. Det kan godt være, at I synes, at produktet er for tidligt, og det kan godt være, at I ikke synes, produktet er klar til at blive vist frem. Pyt med det, det er sådan I har chancen for at lære og involvere kunderne,” siger Lone Gammelgaard Schwarz.Sådan har Lone Gammelgaard Schwarz ifølge hende selv altid arbejdet. Hun har mødt mange hardwarevirksomheder og mener, at deres største udfordringer er at finde ud af, om der overhovedet er et behov for deres produkt.

“Du kan sidde og tænke en masse og synes, at din idé er rigtig god. Du skal i stedet spørge kunderne og lytte til, hvad folk egentlig synes, om din idé. Og så skal du være åben også for de mindre positive og mindre tilkendegivende kommentarer og justere din idé efter det,” siger Lone Gammelgaard Schwarz.